Public Relations Strategy of Diskominfo Binjai City in Enhancing the Positive Image of the Binjai City Government
DOI:
https://doi.org/10.62951/ijss.v1i3.61Keywords:
Positive Image, Diskominfo Kota Binjai, Public Relations StrategyAbstract
This article discusses the Public Relations (PR) strategies implemented by the Department of Communication and Informatics (Diskominfo) of Binjai City to enhance the positive image of the Binjai City Government. This study adopts a qualitative approach, analyzing primary data from interviews with the head of the news and audiovisual division and the IKP (Public Communication and Information) team members of Diskominfo Binjai, along with secondary data from related documents. The analysis reveals that Diskominfo Binjai has employed various PR strategies, including information campaigns, social media activities, public events, and collaboration with local mass media. It was also found that the use of information and communication technology (ICT) is an integral part of their PR strategy. This study highlights the importance of PR in building and maintaining a positive image of local government in the current digital era, particularly concerning sensitive issues.
Downloads
References
Afandi, M. H. (2021). PR kita adalah public relations. Kemenag. https://kemenag.go.id
Ayudia, A. P., & Wulandari, S. S. (2021). Strategi komunikasi humas dalam meningkatkan citra Pemerintah Kota Probolinggo. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(2), 249–268. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n2.p249-268
Dan, L., & Otis, B. (2014). Public relations: Profesi dan praktik (3rd ed.). Salemba Humanika.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis data kualitatif: Buku sumber tentang metode-metode baru. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru.
Moelong, L. J. (1998). Metodologi penelitian kualitatif. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1133305
Noviana, E. (2022). Strategi komunikasi humas Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Palembang dalam meningkatkan citra pada masyarakat. Repository Raden Fatah, 8.5.2017. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.
Nurhanifah, N., Ananda, B. H., Sulista, D. A., Sulistia, D. A., Siddiq, M., Halisa, N., & Rifqi, Z. (2023). Strategi public relations dalam memelihara citra Pemerintah Desa Partihaman Saroha. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 4(1), 138–143. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v4i1.3322
Oktari, S., Aliasan, & Muslimin. (2023). Strategi humas Pemerintah Provinsi Sumatera Selatan dalam membangun citra positif pemerintah daerah. Tabayyun: Journal of Journalism, 4, 264–279.
Priyatna, C. C., Prastowo, F. A. A., Syuderajat, F., & Sani, A. (2020). Optimalisasi teknologi informasi oleh lembaga pemerintah dalam aktivitas komunikasi publik. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1). https://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.26115
Religius, A., Makmur, A., Amanah, & Handal. (2022). Strategi komunikasi hubungan masyarakat untuk membangun citra positif Pemerintah Kabupaten Bima bervisi “Ramah.” Ilmu Sosial dan Pendidikan JISIP, 6(2), 2666–2673.
Safitri, A. B. (2017). Peranan humas dalam membangun citra pemerintah (Studi di Humas Pemerintah Daerah Provinsi Sumatera Selatan). Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(3). Universitas Sriwijaya Palembang.
Saputra, M., Jamhur, P., & Edison. (2019). Strategi media relations dalam membentuk citra positif pada hubungan masyarakat (Humas) Sekretariat Daerah Pemerintah Kota. Retrieved from http://repositori.umrah.ac.id/id/eprint/138
Scott, M. Cutlip. (2010). Humas yang efektif. Prentice-Hall. https://books.google.co.id/books/about/Effective_public_relations.html?id=VorzAAAAMAAJ&redir_esc=y
Soemirat, S. (2005). Dasar-dasar public relations. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=512477
Sugiyono. (2014). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D.
Surahman. (2016). Metodologi penelitian. Badan PPSDM.
Utama, D. A. (2018). Strategi komunikasi humas dalam meningkatkan citra Pemerintah Kota Palembang [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.
Utomo, D. A. K., & A. S. (2019). Etika komunikasi publik bagi humas pemerintah dalam bermedia sosial (Studi kasus pada akun Twitter @Kemkominfo dan @Infobmkg). Heritage, 8(8), 127–144.
Wibowo, A., Syahputra, S., & Susanto, R. D. (2021). Strategi komunikasi korporat dalam upaya peningkatan komunikasi internal dan citra perusahaan. LUGAS Jurnal Komunikasi, 5(2), 125–132. https://doi.org/10.31334/lugas.v5i2.1871
Zikri, M., & Simon, J. (2020). Peran humas dalam membentuk citra positif pada Pemerintah Kota Medan. Network Media, 3(1), 5–24. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Journal of Social Science and Humanity
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.