Public Relations Strategy of Diskominfo Binjai City in Enhancing the Positive Image of the Binjai City Government

Authors

  • Muhammad Alfin Eraninka Sembiring Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sakti Ritonga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62951/ijss.v1i3.61

Keywords:

Positive Image, Diskominfo Kota Binjai, Public Relations Strategy

Abstract

This article discusses the Public Relations (PR) strategies implemented by the Department of Communication and Informatics (Diskominfo) of Binjai City to enhance the positive image of the Binjai City Government. This study adopts a qualitative approach, analyzing primary data from interviews with the head of the news and audiovisual division and the IKP (Public Communication and Information) team members of Diskominfo Binjai, along with secondary data from related documents. The analysis reveals that Diskominfo Binjai has employed various PR strategies, including information campaigns, social media activities, public events, and collaboration with local mass media. It was also found that the use of information and communication technology (ICT) is an integral part of their PR strategy. This study highlights the importance of PR in building and maintaining a positive image of local government in the current digital era, particularly concerning sensitive issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M. H. (2021). PR kita adalah public relations. Kemenag. https://kemenag.go.id

Ayudia, A. P., & Wulandari, S. S. (2021). Strategi komunikasi humas dalam meningkatkan citra Pemerintah Kota Probolinggo. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(2), 249–268. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n2.p249-268

Dan, L., & Otis, B. (2014). Public relations: Profesi dan praktik (3rd ed.). Salemba Humanika.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis data kualitatif: Buku sumber tentang metode-metode baru. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru.

Moelong, L. J. (1998). Metodologi penelitian kualitatif. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1133305

Noviana, E. (2022). Strategi komunikasi humas Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Palembang dalam meningkatkan citra pada masyarakat. Repository Raden Fatah, 8.5.2017. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Nurhanifah, N., Ananda, B. H., Sulista, D. A., Sulistia, D. A., Siddiq, M., Halisa, N., & Rifqi, Z. (2023). Strategi public relations dalam memelihara citra Pemerintah Desa Partihaman Saroha. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 4(1), 138–143. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v4i1.3322

Oktari, S., Aliasan, & Muslimin. (2023). Strategi humas Pemerintah Provinsi Sumatera Selatan dalam membangun citra positif pemerintah daerah. Tabayyun: Journal of Journalism, 4, 264–279.

Priyatna, C. C., Prastowo, F. A. A., Syuderajat, F., & Sani, A. (2020). Optimalisasi teknologi informasi oleh lembaga pemerintah dalam aktivitas komunikasi publik. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1). https://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.26115

Religius, A., Makmur, A., Amanah, & Handal. (2022). Strategi komunikasi hubungan masyarakat untuk membangun citra positif Pemerintah Kabupaten Bima bervisi “Ramah.” Ilmu Sosial dan Pendidikan JISIP, 6(2), 2666–2673.

Safitri, A. B. (2017). Peranan humas dalam membangun citra pemerintah (Studi di Humas Pemerintah Daerah Provinsi Sumatera Selatan). Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(3). Universitas Sriwijaya Palembang.

Saputra, M., Jamhur, P., & Edison. (2019). Strategi media relations dalam membentuk citra positif pada hubungan masyarakat (Humas) Sekretariat Daerah Pemerintah Kota. Retrieved from http://repositori.umrah.ac.id/id/eprint/138

Scott, M. Cutlip. (2010). Humas yang efektif. Prentice-Hall. https://books.google.co.id/books/about/Effective_public_relations.html?id=VorzAAAAMAAJ&redir_esc=y

Soemirat, S. (2005). Dasar-dasar public relations. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=512477

Sugiyono. (2014). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D.

Surahman. (2016). Metodologi penelitian. Badan PPSDM.

Utama, D. A. (2018). Strategi komunikasi humas dalam meningkatkan citra Pemerintah Kota Palembang [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Utomo, D. A. K., & A. S. (2019). Etika komunikasi publik bagi humas pemerintah dalam bermedia sosial (Studi kasus pada akun Twitter @Kemkominfo dan @Infobmkg). Heritage, 8(8), 127–144.

Wibowo, A., Syahputra, S., & Susanto, R. D. (2021). Strategi komunikasi korporat dalam upaya peningkatan komunikasi internal dan citra perusahaan. LUGAS Jurnal Komunikasi, 5(2), 125–132. https://doi.org/10.31334/lugas.v5i2.1871

Zikri, M., & Simon, J. (2020). Peran humas dalam membentuk citra positif pada Pemerintah Kota Medan. Network Media, 3(1), 5–24. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf

Published

2024-08-16

How to Cite

Sembiring, M. A. E., & Ritonga, S. (2024). Public Relations Strategy of Diskominfo Binjai City in Enhancing the Positive Image of the Binjai City Government. International Journal of Social Science and Humanity, 1(3), 95–106. https://doi.org/10.62951/ijss.v1i3.61

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.